Mitä kuuluu IT-allianssille?

Elmo_Anselmo-IT-allianssi

Elmo sekä rakennus- ja kiinteistöalan suunnittelu- ja konsulttitalo A-Insinöörit tiedottivat keväällä 2020 solmimastaan ainutlaatuisesta IT-allianssisopimuksesta.

Allianssi tulee kehittämään A-Insinöörien noin 800 työntekijän ICT-ympäristöä yhteistoiminnan periaattein. Anselmo-nimen saanut allianssi aloitti toimintansa syyskuussa. Millainen startti on saatu? Haastattelimme A-Insinöörien tietohallintojohtaja Risto Tulenheimoa ja Elmon asiakaskokemusarkkitehti Ville Lammia.

Onko kaikki mennyt allianssin alkuvaiheessa “by the book”?

Ville: Se, mikä on ainoastaan yllättänyt, on ollut tekemisen meininki. Olen ollut 15 vuotta palveluntarjoajan puolella enkä ole koskaan nähnyt vastaavaa yhteistyötä pitkissäkään asiakkuuksissa.

Risto: Yhtiömme on tottunut rakennusprojekteissa allianssimalliin ja myös Elmon kanssa kehitysvaihe noudatti samaa kaavaa. Toki IT-asioissa tämä on ollut kaikille uusi tapa toimia.

Aihe sai keväällä näkyvyyttä alan julkaisuissa. Kuinka paljon allianssi on muutoin herättänyt keskustelua kentällä?

Ville: Kiinnostuneita kysymyksiä on tullut ja mikä tärkeintä, vastaanotto käyttäjäpuolella on ollut tosi hyvä. Väitän, että moni organisaatio haluaa yhä enemmän palvelua “allianssihenkisesti”. Se, mitä allianssi käytännössä tarkoittaa, voi olla silti monelle jäsentymättä.

Risto: Niin. Allianssi ei tarkoita ulkoistusta vaan yhteistoimintaa. Tässä molempien talojen tekijät tekevät töitä yhteisten tavoitteiden eteen yhteisessä tiimissä. Se on kumppanuutta aidoimmillaan.

Millainen tiimi Anselmo on?

Risto: Anselmo-tiimiin kuuluu reilut 20 IT-toiminnoista vastaavaa tekijää. Mukana on A-Insinöörien vanhaa IT-ydintiimiä, ohjelmistokehittäjiä sekä Elmon puolelta asiantuntijoita. Kehitystavoitteita ohjaa johtoryhmä sekä säännöllisesti kokoontuva projektiryhmä.

Tähtäimenä on Suomen paras loppukäyttäjäkokemus. Kuinka sitä mitataan?

Risto: Kehitysvaiheessa asetettiin keskeiset mittarit, jotka liittyvät muun muassa tukipyyntöjen ratkaisuaikoihin, proaktiiviseen häiriöidenhallintaan ja palvelujen kehittämiseen. Käyttäjiltä pyydetään määrämuotoisesti fiilispalautetta kuukausittain ja jokaisen tukipyynnön jälkeen lähtee palautekysely. Lisäksi mittaamme reaaliaikaisesti eri palvelujen, esimerkiksi työasemien ja ohjelmistojen kuntoa, tilaa ja kehitystä.

Ville: Helpdesk on kuitenkin vain yksi 25:stä toiminnosta allianssin palveluportfoliossa. Suurin ja kaunein tavoite on lopulta nostaa ICT tukifunktiosta liiketoiminnan tasolle ja rakentaa yhteistoimintaa liiketoiminnan kanssa. Siten ICT on oikeassa roolissaan ja tukee jokaisen työntekijän onnistumista omassa työssään.

Lisätietoja:
Ville Lammi, asiakaskokemusarkkitehti, Elmo
puh. +358 (0)40 341 3615
ville.lammi@elmo.fi

Risto Tulenheimo, tietohallintojohtaja, A-Insinöörit
puh. +358 (0)40 801 4110
risto.tulenheimo@ains.fi