"Olemme tottuneet "ihmiseltä ihmiselle" -kulttuuriin."
Tommi Näveri, IT-ManagerBeneq Group Oy
35+ mil.+ Liikevaihto
250 + Henkilöstö
Mitä Tibion sulautuminen Elmoon antoi asiakkaalle?
Kun Elmo osti keväällä 2022 Uudellamaalla toimivan IT-talo Tibion, tuli Tibio-asiakkaista yhdessä yössä Elmon asiakkaita.
Yksi heistä on Espoossa toimiva, nanoteknologian pinnoituslaitteita tekevä Beneq Group.
Tyypillisessä asiakastarinassa asiakkaalla on ongelma, jonka palveluntarjoaja ratkaisee. Tämä tarina on toisenlainen. Beneq Groupilla ei ollut ongelmaa: kaikki oli hyvin, vienti veti ja tuttu IT-talo Tibio hoiti hommansa laadukkaasti.
Myös koronavuosina kasvu oli ollut hurjaa, ja henkilöstömäärä alkanut lähennellä kolmatta sataa. 11 vuotta IT-managerina toiminut Tommi Näveri ei kasvusta huolimatta kokenut, että tuttu IT-talo olisi ollut vaarassa jäädä pieneksi. Toisaalta:.
On toki niin, että liian pieni ICT-talo olisi riski. Tekeminen ei saa henkilöityä liikaa ja olla riippuvainen pienen tiimin osaajista. Toisaalta liian isokaan ei ole hyvä.
Kun Tibion tilalle ICT-puikkoihin astui Elmo, tuli ICT-palveluihin laajuutta, syvyyttä ja korkean tason tietoturvaa. Näveri myöntää, että silti muutos arvelutti aluksi.
Yritysjärjestelyt aiheuttavat aina jossain määrin työtä myös loppuasiakkaalle. Siksi on helppo toivoa, ettei mikään muuttuisi.
Logistisia onnistumisia
Muutosta Tibiosta Elmoksi alettiin ajaa asteittain: Uusia avainhenkilöitä esiteltiin tuttujen Tibio-tekijöiden rinnalle ja palveluita yhtenäistettiin Elmon työkaluihin sopiviksi. Service Desk, lähituki, konesalipalvelut ja laitehankinta siirtyivät pala kerrallaan Elmon käsivarsille.
Voimalla kasvavalle teknologiayritykselle logistiikka laite- ja lisenssihankinnoissa oli erityisen tärkeää.
– Omistajamme investoi voimakkaasti ja uusia tekijöitä rekrytoidaan etukenossa. Palveluketjun pitää siksi olla nopea. Elmon logistiikka on toiminut itse asiassa loistavasti. Siinä näkyy talon koko ja mietityt prosessit.
Lähitukea tarvitaan
Beneq Groupin tuotantotiloissa Espoossa on satoja päätelaitteita ja tuotantokoneita. ICT-kumppanin resurssit paikan päälle tarvitaan.
Olemme tottuneet “ihmiseltä ihmiselle”-kulttuuriin. IT-alalla on yritetty kilpailla hinnalla ja sillä, että laitehallintaa tehdään etänä, mutta se ei aina toimi. Meille on oltava kavereita, jotka tulevat paikalle. Mielestäni se on myös palveluntarjoajan käyntikortti.
Lähituen lisäksi Beneq Group saa loppukäyttäjätukea Elmon Service Deskistä. Myös siellä on Tibiosta tuttuja tekijöitä Elmon tekijöiden rinnalla.
Tekijöistä on hyvä pitää kiinni, sillä asiantuntijabisneksessä tärkein pääoma on ihmisissä.
Microsoft-lisenssit tarkan linssin läpi
Elmon kanssa ICT-ympäristöä kehitetään yhdessä asiakaskokemusarkkitehdin kanssa: kuukausipalaverit tuovat yhteistyöhön ennakointia, eteenpäin katsomista ja notkeaa optimointia. Haastatteluhetkellä työn alla on muun muassa Microsoft 365 -lisenssitasojen läpikäynti ja arviointi.
Tarkastelemme lisenssejä yhdessä tuottavuuden kannalta: Voidaanko niitä hyödyntää laajemmin ja kolmannen osapuolen palveluista sen myötä luopua? Tässä tulee suuruuden etu: voimme ottaa oppia Elmon aiempien projektien onnistumisista.