"Olen nukkunut paljon paremmin nyt, kun Elmo hoitaa hommat."
Ville Hovi, IT ManagerKatsa Oy
29,2 mil.+ Liikevaihto
166+ Henkilöstö
Emme ole ihan perinteinen yritys, vaan meillä on tuotannossa paljon suunnitteluohjelmistoja ja vaativia cad -ohjelmistoja.
Katsa valmistaa hammaspyöriä ja vaihteistoja vaativiin asiakastarpeisiin kuten meri-, teräs-, kaivos-, paperi-, ja selluteollisuuteen sekä tuulivoimaloille ja kiskokalustolle. Puolet tuotannosta suuntaa vientimarkkinoille, Saksa vientimaista suurimpana. Tampereella ja Ikaalisissa tuotantoaan pyörittävä Katsa on ryhtynyt keskittämään ICT:nsä Elmolle, sillä tietohallinnon toimivuus on elintärkeä liiketoiminnalle.
Vaikka Katsalla on ollut yli vuosikymmen Elmon valokuitu, oli muu ICT pitkään toisen kumppanin hallussa. Elmon osuus alkoi kasvaa pari vuotta sitten, kun Elmon ydintoiminta alkoi keskittyä entistä tiiviimmin ICT-palveluportfolion ympärille.
Olemme tulleet aina hyvin toimeen Elmon kanssa ja heiltä on aina löytynyt erittäin hyvät ja vakuuttavat henkilöt hommiin. Kun edellinen ICT-kumppanimme myytiin, tuntui että siitä tuli meille liian iso. Aloimme kuunnella entistä tarkemmin Elmon tulevaisuuden suunnitelmia. Kevään Patria-julkistus antoi uskoa, että tämä voisi olla meidänkin talomme, IT Manager Ville Hovi kertoo.
Täysautomaattiset konesalit turvaavat toiminnan
Keväällä startattiin merkittävä projekti, kun palvelimet uudistettiin. Katsalle toimitettujen konesalien työt alkoivat toukokuussa ja syksyllä tuli valmista. Kahta konesalia valvoo vielä kolmas palvelin, joka puuttuu tilanteeseen, jos se huomaa kahdessa muussa poikkeamaa. Poikkeuksellista tässä oli juuri automaattinen fail-over: jos toinen konesali palaisi, siirtyisi kaikki automaattisesti toiseen. Ratkaisu oli Katsalle tarjousvertailussa edullisin ja samalla toimivin.
Sittemmin myös Katsan Service Desk ja lähituki on siirretty Elmolle. Palvelinten valvonta, virusturva ja työasemien valvonta pyörii nyt kaikki Elmon varassa ja asiakaskokemusarkkitehti vastaa Katsan ICT-ympäristön kehittämisestä. Asiantuntija
Suuri osa asioista pystytään hoitamaan etänä, mutta on paljon kriittisiä toimintoja, joiden mahdollisesti vaarantuessa tavarat eivät lähde maailmalle. Oma päivittäinen tekemiseni pystyy nyt suuntautumaan kehitysasioihin sen sijaan, että huolehtisin, onko esimerkiksi servertin levytila täyttymässä, Hovi kiittelee. Levytilaa tarvitaan, sillä toiminta on vahvasti digitaalisen ympäristön varassa.
Olen tehnyt näitä hommia 15 vuotta, ja kaikki on digitalisoitunut sinä aikana valtavasti. Emme ole ihan perinteinen yritys, vaan meillä on tuotannossa paljon suunnitteluohjelmistoja ja vaativia Cad-ohjelmistoja, toiminnanohjausjärjestelmät ovat myös konesalien varassa ja käytössä on jo noin 50 virtuaalipalvelinta.
Proaktiivista ICT-ympäristön kehitystä
ICT-ympäristön hoito on Hovin mukaan Elmon kanssa siirtynyt reaktiivisesta toiminnasta proaktiiviseen. – Olen nukkunut yöni paljon paremmin nyt, kun Elmo hoitaa hommat. Heidän asiantuntijansa puuttuvat ongelmiin jo ennen kuin ne näkyvät minulle laisinkaan. Hovi sanoo Elmon suurimmaksi valtiksi asenteen, joka näkyy päivittäisessä ketterässä tekemisessä.
Elmo on ollut lupaustensa väärti. Olemme olleet vasta lyhyen aikaa kumppaneina suuremmassa mittakaavassa, mutta alku on lähtenyt hyvin. Elmolla on asenne, että hoituu eikä asioita jäädä ihmettelemään. Sieltä ei myöskään anneta “ota tai jätä” -ratkaisua, vaan mietitään asiakkaan tarpeisiin tuotettu oma ratkaisu.