"Meillä on olo, että he ovat meille sopivan kokoinen, olemme asiakkaana tärkeä ja meitä hoidetaan hyvin"
Kai Stenvik, Hankinta- ja IT-johtaja, PohjoismaatPilkington Automotive Finland Oy
116 mil.+ Liikevaihto
550 + Henkilöstö
16 vuotta avoimin kortein Elmon kyydissä
Ajoneuvo- ja rakennusteollisuuteen sekä teknisille markkinoille lasituotteita valmistava NSG Group on kansainvälinen konserni, joka tunnetaan paremmin brändinimellä Pilkington. Pilkington Automotive Finland Oy vastaa konsernin erikoisajoneuvoliiketoiminnasta Suomessa ja on valmistanut yli 70 vuotta ajoneuvolaseja tehtaissaan Laitilassa ja Tampereella.
Elmo on toiminut Pilkingtonin pääasiallisena verkkopuolen ja puhelinjärjestelmien infrastruktuuri- ja laitetoimittajana jo yli 16 vuotta. Kuinka nämä kaksi ovat onnistuneet kasvamaan yhdessä samaan suuntaan?
Avoimuus ja skaalautuvuus valtteina ICT-palveluissa
Tero Eriksson on toiminut yhtiössä vuodesta 1989, vastaten Suomen hankinnoista senior buyerin roolissa
Elmo on erinomainen ICT kumppani ja pitkä yhteistyösuhde perustuu pitkälti ihmisiin, jotka asioitamme hoitavat. Meille asiakaspalvelu ja ratkaisulähtöisyys merkitsevät paljon, Eriksson sanoo.
Kollega Kai Stenvik tuli taloon vuonna 2005 IT-asiantuntijaksi ja toimii nykyään Pohjoismaiden hankinta- ja IT-johtajana. Hän näkee, että todellinen luottamus ja kumppanuus mitataan etenkin tilanteissa, kun on hiljaista: tekemistä ei pakoteta tai palvelua tuputeta, vaan kaikki arvioidaan aidosti asiakkaan tarpeista.
Arvostamme avointa tekemistä ja sitä, että IT-kumppanuus kulkee liiketoiminnan ylä- ja alamäissä. Välillä tehdään vähemmän, välillä enemmän. Kun tulee uutta, tiedetään heti, kuka homman hoitaa, Stenvik tiivistää.
Kun mitään ei tarvitse selitellä tai peitellä, luottamus on luja ja persoonat sopivat yhteen, ei yhteistyötä tarvitse kyseenalaistaa. IT-palveluiden hinnat ovat kilpailukykyiset monella toimittajalla, mutta palvelun laadussa ja toimitusvarmuudessa on eroja.
Luotamme siihen, että Elmo huolehtii meille parhaat ICT-ratkaisut. Isommissa hankinnoissa pyydämme projektikohtaisen tarjouksen Elmolta; päivittäiset ICT-laitetarpeet hoidamme suoraan Elmon verkkokaupassa. Jos jotain saa hankittua paremmin muualta, saatetaan Elmolta todeta suoraan, että “ottakaa sieltä, saatte helpommin”, Stenvik kertoo
Prosessit ja proaktiivisuus kunnossa
Pilkingtonilla on Suomessa noin 550 työntekijää. Elmo on hoitanut valtakunnallisen puheratkaisun ja leasing-puhelimet sekä tehtaiden väliset verkkoratkaisut. Yhteensä noin 360 puhelinliittymää, kymmeniä mobiililaajakaistoja ja toimipisteiden infonäytött. Kuluneena vuonna on vahvistettu Pilkingtonin työntekijöiden etätyövalmiuksia siihen järjestetyillä välineillä.
Yhteydenpito yhtiöiden välillä on muotoutunut orgaanisesti: kuukausittain tavataan ja katsotaan taustapeiliin, ja puhelimella hoidetaan akuutit asiat. Vaikka Pilkingtonilla tiedetään varsin hyvin, mitä tarvitaan ja millä kriteereillä, on Elmo onnistunut vuosien varrella myös proaktiivisesti sparraamaan ja muotoilemaan IT-ratkaisuja.
Vuonna 2014 olimme uusimassa silloista puhelinjärjestelmäämme, jonka kanssa olimme kituuttaneet vuosia. Elmo onnistui pukemaan asiat muotoon, jolla saimme ratkaisun esitettyä ymmärrettävästi konsernissa eteenpäin, Eriksson kehuu.
Stenvik muistaa saman tapauksen.
Tällaisissa tehtaiden järjestelmien uudistuksissa puhutaan usein mittavista investoinneista. Jos homma menee pieleen, on IT- ja hankintaosasto siitä vastuussa liiketoiminnalle. Koko roll-out meni tuolloin todella hyvin, ja pari vuotta sitten teimme järjestelmän laajennuksen muihin toimipisteisiin Suomessa.
Sopivan kokoinen ICT-kumppani
Selkeä ja oman tuntuinen yhteyshenkilö tekee asioista helppoa. Elmolla sama yhteyshenkilö on vastannut asiakkuudesta koko sen historian ajan.
Yhteistyö toimii saumattomasti. Emme aina tiedä, mitä kaikkea taustalla tapahtuu, mutta meille riittää, että kun hoidamme pallon Elmolle, he hoitavat sen oman talonsa ICT-asiantuntijoiden kanssa maaliin, Stenvik kehuu.
Ymmärrettävästi mikä tahansa yhtiö kasvaa ja muuttuu 16 vuodessa: Elmo on sekä vaihtanut nimensä että kohdentanut liiketoimintansa yritysten ICT-ratkaisuihin. Tämä on sopinut Pilkingtonille, jolle ICT on yhä keskeisemmässä roolissa liiketoiminnan kehittämisessä. Nimimuutos oli vain plussaa.
Myös palvelun laadusta on onnistuttu pitämään kiinni.
Elmo on kasvanut paljon, muttei liikaa. Meillä on yhä olo, että he ovat meille sopivan kokoinen, olemme asiakkaana tärkeä ja meitä hoidetaan hyvin. Jos puhelimeni ei jossain vaiheessa soi yhtä aktiivisesti, muistan mainita Elmolle aiheesta, Stenvik sanoo hyväntuulisesti.