"Hommia kehitetään eikä vain toteuteta."
Topi Koskinen, ToimitusjohtajaTevella Oy
n.12,5 mil.+ Liikevaihto
50 Henkilöstö
Tevella tarjoaa puitteet opetukseen, kasvatukseen ja leikkiin, Elmo skaalautuvaan ja kehittyvään ICT:hen. Näin yritykset lähtevät yhdessä digiloikkaan.
Tevella on 36-vuotias perheyritys, joka huomasi olevansa tyypillisessä tilanteessa: ICT oli kehittynyt vuosien saatossa, noh: jonkinlaiseksi. Toimitusjohtajaksi 2019 astunut Topi Koskinen otti keskeiseksi tehtäväkseen auttaa yritystä digiloikassa.
Tevellassa oli sukupolvenvaihdoksen myötä kasvanut halu hyödyntää digitalisaatiota muun muassa asiakas- ja varastohallinnassa.
Liiketoiminta siirtyy yhä enemmän verkkokauppaan, haluttiin tai ei. Siten IT:n rooli kasvaa väistämättä
Koulujen ja päiväkotien kalusteita ja varusteita myyvä yritys tähtää liikevaihdon kaksinkertaistamiseen lähivuosina.
Meille numeerista kasvua tärkeämpää on kuitenkin laadullinen muutos. Lähtöajatuksemme on, että olemme mieluummin digiloikassa mukana kuin seuraajana. Tarvitsimme ICT-kumppanin, joka voi tukea meitä tässä muutoksessa, Koskinen sanoo.
Kaikki munat samaan pulpettiin
Alkuvuonna 2020 Tevella kilpailutti toimijoita valtakunnallisista jäteistä paikallisiin palveluntarjoajiin. Tärkein kriteeri oli palvelun laatu, mutta myös muita ehtoja löytyi.
Halusimme luotettavan etävalvonnan sekä ystävällisen nopeaa vasteaikaa tukipyyntöihin. Toki hinta vaikutti myös, yhtä lailla kuin vastuunkanto: Meille oli tärkeää, että kumppanimme on hyvämaineinen ja henkilöstö voi hyvin, Koskinen luettelee.
Elmon suurimpia vahvuuksia oli lisäksi skaalautuvuus ja kokonaisvaltaisuus. Tevella näkee suuren edun siinä, että ICT-munat voi laittaa samaan koriin – tässä tapauksessa pulpettiin.
Entinen kumppanimme palveli hienosti, muttei valitettavasti pystynyt skaalautumaan kasvuumme. Myös muista kilpailutetuista osa tarjosi mikrotukea, toinen palvelinten ylläpitoa. Koimme tämän hankalaksi. Helposti ajaudutaan siihen, ettei tiedetä kenen vastuulla on, jos jotain menee pieleen.
Nyt koko ICT ulkoistetaan vaiheittain Elmolle, joten kokonaisvastuu ja ohjaus säilyy yksissä käsissä.
Paikallisuus painoi sittenkin
Luottamus, joka lähtöjään perustui kentältä kuultuihin ja kyseltyihin kokemuksiin, referensseihin ja kohtaamisiin tarjousvaiheessa, on vahvistunut. Vaikka yhteistyö on alkumatkalla, kokee Koskinen Elmon lunastaneen odotukset.
Elmolla hoidetaan hommat eikä tekeminen ole byrokraattista.
Tevellan ja Elmon toimipisteet sijaitsevat vain kilometrin päässä toisistaan. Paikallisuuden ei pitänyt olla kriteeri, muttei se tarkoita, etteikö siitä olisi hyötyä.
Lyhyt välimatka tuo luottamuksen, että jos jotain menisi pieleen, apu on lähellä. Meillä on elmoista hyvä ja välitön fiilis, Koskinen toteaa.
Digiloikka ei tarkoita hypermodernia
Elmon avainasiakaspäällikkö Juhani Koskinen muistuttaa, ettei digiloikka tarkoita palveluiden siirtämistä puhtaasti pilveen. Se ei ole kustannustehokasta eikä usein teknisesti järkevääkään.
Digiloikka ei ole sitä, että haetaan viimeisin “hypermoderni” tekninen ratkaisu, vaan sitä, että haetaan yrityksen liiketoimintaprosessaja kustannustehokkaim-min palveleva ratkaisu.
ICT-kumppanilla tulee olla kykyä toimia sekä paikallisten järjestelmien että pilviratkaisuiden kanssa.
Meillä Elmolla on hyvä kombinaatio kovaa kokemusta ja ymmärrystä yritystoiminnasta, sekä koulutettuja nuoria ammattilaisia, jotka hallitsevat uusimmat tekniikat. Tämä luo hyvän pohjan virittää ICT-teknologia palvelemaan yritysten tarpeita.