“Jotain kertoo se, että täällä tykätään tehdä yhdessä”
Toimituskoordinaattori Tomi Palomäki
Tomi Palomäki on yksi monista elmoista, jotka ovat olleet talossa yli 10 vuotta. Pitkät urat kertovat työkulttuurista, jossa jokainen saa olla oma itsensä ja kasvaa niin halutessaan uusiin saappaisiin.
Tomi tuli talon, tuolloisen Tampereen Puhelimen, asiakaspalveluun vuonna 2011 tuttavan suosituksesta. Puheet hyvästä työyhteisöstä osoittautuivat nopeasti todeksi ja fiilis imi mukanaan.
Pääsin jo ennen virallista aloittamista pikkujouluihin, ja porukka sekä tekeminen vaikuttivat heti mielenkiintoiselta. Jopa asiakaspalvelun työnkuvaan oli muotoiltu malli, jossa tekijä pystyi itse vaikuttamaan palkkaansa, Tomi kehuu.
Loikka logistiikkaan toi uutta intoa
Sosiaalinen, ahkera ja huumorintajuinen Tomi pärjäsi työssä hienosti. Asiakaspalvelussa vierähti nopeasti ensimmäiset viisi vuotta, mutta kun laitemyynti kasvoi ja taloon perustettiin oma logistiikkatiimi, Tomi ilmaisi kiinnostuksensa. Paikka myös annettiin.
Olen kiitollinen, että kehittymiselle annettiin mahdollisuus ja saman talon sisällä voi tehdä monenlaista. Esimiehen kanssa on kahdesti vuodessa hyvin avoimet one-on-one -keskustelut, joissa pääsee kertomaan ajatuksiaan ja niihin myös vastataan.
Logistiikkatiimissä työ oli etenkin starttivaiheessa tilausten hoitamisen ohella vahvasti kehittämistä: oppeja haettiin emoyhtiöltä, joka oli aiemmin hoitanut laitetilauksia, ja järjestelmäautomaatioita hiottiin. Kun asiakkuudeksi napattiin vieläpä Posti, oli työpäivässä Tomin sanojen mukaan hommaa enemmän kuin hyvin. Työyhteisö kuitenkin kannatteli myös uuden edessä.
- Täällä on aina ollut mentaliteetti, että yksin ei tarvitse koskaan jäädä. Vaikeatkin tilanteet hoidetaan huumorin kautta ja yhdessä hoidetaan hommat maaliin.
Työn imu syntyy odotusten ylittämisestä
Kun Elmon oma verkkokauppa perustettiin 2017, pystyttiin logistiikassa hoitamaan yhä useampia suurasiakkaita. Samalla manuaalinen työ väheni. Nyt verkkokauppa palvelee jo kymmeniä isoja asiakkaita heidän laitetilauksissaan. Tomin ja logistiikkatiimin tehtävä on varmistaa, että laitteet hoituvat asiakkaalle rivakasti ja sovitusti.
Mistä työn imu syntyy nykyisessä roolissa?
Työn imua tuovat onnistumiset arjessa: kyseessä ei tarvitse olla mikään massiivinen projekti, mikä menee maaliin. Jos esimerkiksi asiakkaan asia hoituu suoraviivaisesti yhdellä meilillä, se on onnistumista. Olen käytännön ihminen enkä halua, että kukaan joutuu tyytymään. On kiva ylittää odotukset.
Tomille työn vastapainoa tuo liikunta ja 3-vuotiaan tyttären kanssa vietetty aika. Liikuttua tulee tosin myös työporukan kanssa: Elämyskerhossa on kuukausittain uusia elämyksiä, kiipeilypuistosta kartingiin.
Jotain kertoo se, että yhteisissä juhlissa on aina ollut paljon porukkaa. Täällä tykätään tehdä yhdessä asioita ja se on iso juttu työkulttuurissa.
The Way
Me Elmolla ajattelemme kaiken asiakkaan näkökulmasta. Teemme asioita rohkeasti, uskomme luottamukseen perustuvaan toimintakulttuuriimme ja vannomme avoimuuden nimeen. Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus ovat kaiken keskellä.
Tervetuloa mukaan!