Menestystä!

Kahvimuki
Toimitusjohtaja Janne Aaltonen

Elmolla on takanaan ennätysvuosia, ja minulta kysytään tämän tästä, miten kasvu on tehty. Kaikki lähti havainnosta ja tarpeesta ratkaista ongelma: ICT-markkinassa on pitkään keskitytty toimittajalähtöisesti optimoimaan tuotteita ja järjestelmiä, muttei juurikaan käyttäjäkokemusta. Konetta viilataan kysymättä käyttäjältä, mikä auttaisi hänen arkeaan.

Niinpä toimme ihmiset – niin omat kuin asiakkaat – aidosti keskelle. Kuuntelimme ja kartoitimme, mitä haasteita meidän oikeastaan pitäisi olla ratkaisemassa. Selvisi, että muun muassa ICT:n ostaminen koettiin monimutkaiseksi, eivätkä aikoinaan ostetut palvelut kehity liiketoiminnan mukana. Asiakas jätetään yksin miettimään uusia tuotteita ja palveluita sekä pohtimaan niiden hyötyjä liiketoiminnalleen. Myös sopimusteknisillä suojavalleilla yritetään ennakoida ongelmatilanteita, jolloin itse sopimusrakenne saattaa lopulta estää ICT:n kehittämisen aidosti liiketoiminnan tukena.

Määritimme ainoaksi tehtäväksemme ongelmanratkaisun. Aloimme toimia täysin uudella tavalla, optimoida innostusta, ja asiantuntijamme saivat täyden vapauden ja luottamuksen. Elmolaiset lähtivät tekemään asiakkaidemme päivästä parempaa, ja innostus alkoi poikia markkinoiden parasta asiakaskokemusta.

Tässä ensimmäisessä Elmo-lehdessä kuvattu Patria-yhteistyö on loistava esimerkki toimintatavastamme, jossa annetaan aikaa ymmärtää ja vasta sitten tuotetaan paras mahdollinen ratkaisu juuri tähän tarpeeseen. 

Kasvukokemuksemme pohjalta annankin lukijoillemme vinkiksi tämän: Älkää priorisoiko kasvua, kustannus- ja resurssitehokkuutta, vaan rakentakaa kulttuuria, jossa ihmisten tarpeet ohjaavat tekemistä. Kun tähän uskalletaan luottaa, kasvu ja kannattavuus seuraavat.

Ollaan yhteydessä!

Janne Aaltonen, toimitusjohtaja