Turkkilaiset basaarit

Kahvimuki

ja miksi me toimimme toisin

Yhteisen onnistumisen varmistamiseksi on aika murtaa ICT:n perinteiset tilaaja-toimittaja -mallit ja tulla pois 90-luvun
sopimusmappien ääreltä.

Pääsin syksyllä 2020 puhumaan varsin mielenkiintoiselle foorumille. Kyseessä oli vuotuinen Efecte-seminaari, joka pidettiin tänä vuonna teemalla “Digitalize and Automate”. Online-seminaaria seurasi lähes 1200 ICT-ammattilaista ja teemasta kiinnostunutta ympäri Euroopan. 

Ensinnäkin on huikeaa, että Elmo on saavuttanut aseman, jossa pääsemme tämän kaltaisille areenoille – toisekseen on ilo huomata, että sanomamme kiinnostaa. Se, mitä kerroin seminaarissa ja jota jaksan toistaa, on tämä: 

Yhteisen onnistumisen varmistamiseksi on aika murtaa ICT:n perinteiset tilaajatoimittaja -mallit ja tulla pois 90-luvun sopimusmappien ääreltä. 

ICT:tä ei enää tule tarkastella tuotteina ja teknologioina, vaan asiantuntijapalveluna, jonka rooli vain kasvaa tulevaisuudessa. ICT-kentän ei siten tule olla kuin turkkilainen basaari, jossa myyjät huutavat “cheap price for you!” ja kaupan saa se, jonka hintalappu on edullisin. 


Se, mitä tulisi tarkastella, ovat kunkin yrityksen perimmäiset ongelmat ja mitä tulisi kilpailuttaa, ovat niitä ratkovat ihmiset. 

Olemme Elmolla laittaneet ihmiset edelle niin sisäisesti kuin ulkoisesti ja huomanneet sen kantavan. Päätäntävalta on siirretty sinne, missä on paras tieto: asiantuntijoillemme. He saavat tehdä autonomisesti ja notkeasti päätöksiä, jotka tukevat asiakkaidemme tavoitteita. Investoimme merkittävästi aikaa alkupäähän eli asiakkaan kuunteluun ja ongelman hahmottamiseen. 

Usein ongelma kun on se, ettei asiakas aivan hahmota, mikä on ongelma. Tästä syystä on väärä lähtökohta runtata valmista tuotetta vanhaan aihioon ja toivoa ,että homma toimii. Näin voidaan saada nopea kauppa, muttei välttämättä asiakkaalle kestävintä lopputulosta tai toivottua muutosta. 

Mitä 90-luvun sanktioiden täyteisiin sopimusnivaskoihin tulee, meillä sopimukset ovat mahdollisimman lyhyitä ja joustavia. Niillä ei sidota asiakasta tai suojata selustaa, vaan kerrotaan avoimesti, mistä hintamme muodostuu ja varmistetaan, että palveluiden on mahdollista kehittyä siinä missä maailma ja asiakkaan liiketoimintakin. Sellaistahan ICT:n tulee olla: tulevaisuuden ennakointia, ei vain tämän hetken tarpeiden taklaamista. 

Ajattelumallin muuttaminen aitoon yhteispeliin ja kehittyvään kumppanuuteeen ei käy käden käänteessä, mutta on mahdollista.

Yksi ratkaisu on allianssimalli, johon lähdimme A-Insinöörien kanssa. A-Insinöörit kilpailutti nimenomaan tiimin ja yrityskulttuurin, eivät tuotetta ja hintaa. Nyt ratkomme yhteisesti ongelmia ja seuraamme tavoitteiden toteutumista allianssitiiminä. Lue kevään tiedotteemme täältä. Sivuiltamme löydät muitakin esimerkkejä siitä, miten “The Elmo Way on onnistunut lyömään itsensä läpi. 

Summauksena viestini on tämä: Solmitaan hyviä kumppanuuksia, jotka löydetään vertaamalla tiimejä ja kulttuureja. 

Toimitusjohtaja Janne Aaltonen

Ja ennen kaikkea: Uskalletaan luottaa toisiimme.

Mikäli teidän yrityksenne on valmis kokeilemaan uutta, kilauta tai kirjoita niin jatketaan.

The Way

Tehdäänkö yrityksestäsi parempi?